"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Sobota, 22 listopada 2014 r.
Imieniny obchodzą: Cecylia, Jonatan, Stefan
 
Kolejarze będą się bronić
[ 0000-00-00 ]
O narastającym konflikcie w spółce „Przewozy Regionalne” mówi Waldemar Bogatkowski -przewodniczący MOZ Infrastruktury i Transportu NSZZ „Solidarność” w Bydgoszczy.

Obawa
Brak Paktu Gwarancji Pracowniczych dla pracowników Spółki „Przewozy Regionalne”, to de facto całkowita niepewność, jeśli chodzi o zatrudnienie u innego pracodawcy - podmiotu gospodarczego, co w obecnej sytuacji zapewne nastąpi bardzo szybko. Powołanie i utworzenie, na bazach obecnych zakładów, samodzielnych oddziałów także jest powodem wielkich obaw załóg pracowniczych w kwestii dalszego zatrudnienia.
Zastanawia, dziwi i szokuje stanowisko Pana Prezesa „Przewozów Regionalnych” o rzekomych kosztach i potrzebie dalszego zadłużania spółki wynikającego z zawarcia PGP dla pracowników PR. Czyżby były plany tak dużej restrukturyzacji zatrudnienia, że już obecnie można by było to wyliczyć, bo przecież, jeżeli takiego planu nie ma, to, o co są te obawy związane z dalszym zadłużaniem się spółki po zawarciu PGP, Szanowny Panie Prezesie?

Pakt Gwarancji Pracowniczych
Dobrze się stało, że szefowie krajowych central związkowych upomnieli się właśnie teraz o Pakt Gwarancji Pracowniczych. Teraz, czyli przed „podziałem” spółki, a nie po fakcie. Obecnie negocjacje w sprawie zawarcia PGP są na etapie ustaleń i spotkań z mediatorem.
Jednak trzeba też pamiętać o prowadzonym referendum we wszystkich zakładach „Przewozów Regionalnych”; referendum, którego wynik umożliwi dalszą walkę o przestrzeganie obowiązujących zapisów zawartych w ZUZP dla Pracowników „Przewozów Regionalnych”.
Mam nadzieję, że zapali się zielone światełko dla opracowania i wdrożenia w życie właśnie PGP, który zapewne uspokoi pracowników „Przewozów Regionalnych”, a pracodawcy zastanowią się nad sensem pozbywania się doświadczonych pracowników, którzy pracy na kolei poświęcili całe swoje zawodowe życie, nierzadko kosztem własnego zdrowia i życia rodzinnego. Dziś ci ludzie są traktowani, jak zbędne przedmioty.
Być może to jest zbyt radykalne stwierdzenie, ale pracownicy, którym obecnie wręcza się wypowiedzenia z pracy, jeszcze bardziej dosadnie nazywają rzecz po imieniu – „Wyrzucają nas, jak śmieci, nawet nas nie segregują”. Takie, a nawet jeszcze bardziej dramatyczne wypowiedzi można usłyszeć.
    
Dramat
„Szczęśliwcy”, którzy jeszcze nie doświadczyli restrukturyzacji zatrudnienia, czekają na swój dzień, w którym zakończy się praca na kolei. Takiego „szczęścia” po dwudziestu pięciu, trzydziestu i więcej latach pracy oczekując mają jedynie nadzieję, że ich nazwisko nie pojawi się na liście osób do zwolnienia, że nie dostarczy jej pracodawca do podpisu o rozwiązaniu umowy o pracę. Te bolesne i anty-ludzkie praktyki stosowane są obecnie w sytuacji, kiedy bezrobocie ustawicznie wzrasta, a nadziei na znalezienie pracy praktycznie nie ma żadnej.
W Kujawsko-Pomorskim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana. Po przegranym przetargu na obsługę pakietów A i B pracę może stracić łącznie blisko 500 pracowników. Tyle też rodzin może zostać pozbawionych dochodu i zasilić bardzo dużą armię bezrobotnych. Koszty społeczne tego dramatu będą ogromne, nie wspominając kosztów dramatów ludzkich, rodzinnych, zdrowotnych.

Walka o przetrwanie
Osobiście dużą nadzieję na złagodzenie skutków ludzkich tragedii wiąże jeszcze w szczególnym zaangażowaniu i interwencji Pana Piotra Całbeckiego - Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz radnych Sejmiku Województwa. Również pracownicy cały czas jeszcze wierzą i pokładają nadzieję właśnie we władzy samorządowej, współwłaścicielu tego zakładu - spółki PR.
Współwłaścicielowi los pracowników - tak myślę - nie jest i zapewne nie będzie obojętny, zwłaszcza teraz, w godzinie próby przed być może dramatycznym, ostatecznym rozwiązaniem.
Organizacje związkowe w Kujawsko-Pomorskim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy są po I spotkaniu z mediatorem, na którym zawarto porozumienie o nie dokonywaniu procedur zwolnień grupowych do 28 sierpnia 2013 roku. Pracodawca do tego terminu ma przedstawić plan zatrudnienia dla wszystkich pracowników zakładu po 15 grudnia br.

Będziemy się bronić

Jaki skutek przyniesie determinacja załogi pracowniczej oraz jak rozstrzygnie się sprawa pracowników tego zakładu, dziś trudno przewidzieć. Jedno jest pewne, kolejarze będą się bronić do skutku, bowiem nie tylko walczą o przetrwanie, ale również o przestrzeganie i pełne stosowanie zasad bezpieczeństwa dla korzystających z usług kolei pasażerów. I to właśnie ta załoga jest gwarantem zachowania najwyższego stopnia poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Jeżeli chodzi o powołanie nowych oddziałów i ich funkcjonowanie na bazach obecnych zakładów pracy oraz dotychczas zatrudnionych pracowników, to powiem tak: najpierw trzeba te oddziały powołać i utworzyć (brak do dnia dzisiejszego odpowiedniej Uchwały w tej sprawie), przyjąć i zatwierdzić Pakt Gwarancji Pracowniczych dla obecnie zatrudnionych w „Przewozach Regionalnych” pracowników i dopiero wtedy można mówić o ewentualnej możliwości utworzenia spółek samorządowych, być może w ramach jednego lub kilku województw funkcjonujących.
Można jednak postawić tezę, że wówczas na pewno transparentność funkcjonowania i finansowania oddziałów byłaby pełna i czytelna dla wszystkich samorządów.
Notował Aleksander Wiśniewski
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.