"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Poniedziałek, 11 grudnia 2017 r.
Imieniny obchodzą: Waldemar, Damazy
 
IV Kongres Rozwoju Transportu
[ 0000-00-00 ]
6 listopada br. w Łodzi odbył się IV Kongres Rozwoju Transportu. Tematem wiodącym Kongresu – „Centralny Port Komunikacyjny(m) sercem Polski?” (CPK).
Kongres Rozwoju Transportu, to jedno z największych niezależnych wydarzeń związanych z sektorem transportowym. Gromadzi przedstawicieli władzy centralnej, największe firmy branżowe oraz liczne grono ekspertów i obserwatorów rynku.
Zgromadzonych na sali gości i reprezentantów rządu oraz ministerstw powitał Czesław Warsewicz, Prezes Zarządu Blue Ocean Business Consulting i Przewodniczący Rady Klastra Luxtorpeda 2.0.
Podczas otwarcia czwartej już edycji Kongresu Rozwoju Transportu Czesław Warsewicz zaznaczył, że tegoroczne spotkanie nabrało wymiaru międzynarodowego. Stało się tak poprzez obecność i aktywność zagranicznych gości i prelegentów. Podkreślił, że „z roku na rok organizowane przez nas wydarzenie zyskuje na znaczeniu w świecie kolejowym”.
Warto dodać, że „Wolna Droga” sprawowała Patronat medialny nad tym wydarzeniem.


Gośćmi Kongresu wicepremier, minister i pełnomocnik rządu

   Obecny na Kongresie wicepremier Piotr Gliński powiedział, że transport jest jednym z priorytetów polskiego rządu. Dodał, że postęp jest niemożliwy bez nowoczesnego, innowacyjnego transportu i odważnych projektów. Rząd Prawa i Sprawiedliwości realizuje założenia, zwłaszcza, jeżeli chodzi o Centralny Port Komunikacyjny, który ma powstać między Łodzią a Warszawą.
Wicepremier brał udział we wszystkich dotychczasowych Kongresach, zatem mógł stwierdzić - co wyraźnie podkreślił - że tak duże zainteresowanie IV Kongresem Rozwoju Transportu przez znaczące osoby ze świata polityki, gospodarki i transportu świadczy o wysokiej randze wydarzenia i niebagatelnej roli w tworzeniu nowych koncepcji rozwoju transportu w Polsce.
   Gościem honorowym Kongresu był Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, który w swoim wystąpieniu powiedział, że cieszy go, iż ta konferencja odbywa się w Łodzi. – Jedną z trzech funkcji, którą Centralny Port Komunikacyjny powinien spełnić, jest wsparcie Łodzi, wsparcie integracji Łodzi i Warszawy.
Podczas debaty głównej Mikołaj Wild przedstawił koncepcję utworzenia CPK. Około 2019-2020 roku na lotnisku Chopina zostanie osiągnięty dzienny limit operacji lotniczych. Poza tym, we wschodniej części Europy – 180 mln ludzi – nie ma portu międzykontynentalnego. A jest ich sporo w zachodniej Europie. I CPK ma szansę stać się jednym z 10 największych portów lotniczych.
Oprócz lotniska, wiele do zrobienia mamy w kwestii kolei. Zlikwidowaliśmy część linii, mamy ponad 100 miast z ludnością powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie są obsługiwane przez kolej. I dlatego kolej będzie ważną częścią CPK.
- CPK ma mieć 15-minutowe połączenie z Warszawą i 20-minutowe z Łodzią. Ale chodzi o to, aby kolej zapewniała dojazd do CPK z dużych miast w czasie do 2 godzin. I ważne jest też zapewnienie dzięki kolei i CPK impulsowi rozwoju dla polskiej gospodarki - stwierdził Mikołaj Wild.
   Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel mówił, że CPK wpłynie na zmianę sposobu podróżowania lotniczego, ale i podróżowania po Polsce. Taka inwestycja spowoduje ogromny impuls rozwojowy.
Zwrócił również uwagę, że CPK, to także wyzwanie dla kolei, producentów taboru, skoro docelowo centralny port ma obsługiwać 100 mln pasażerów. Więc tym bardziej trzeba zapewnić ludziom szybki i sprawny dojazd do i z tego lotniska.

LOT gotowy na wzrost
   Prezes LOT-u Rafał Milczarski zapewnił, że LOT jest gotowy na wzrost ruchu powietrznego. W 2016 roku przewoźnik miał 5,45 mln pasażerów, a w 2017 – około 6,8 mln, a w 2018 być może 9 mln pasażerów.
Prezes zapewniał też, że LOT jest coraz bardziej efektywny na tle innych przewoźników lotniczych i tani. Zwrócił jednak uwagę, że nie tylko cena się liczy, ale także obsługa lotniskowa.
- Polacy latają coraz częściej i będą latali jeszcze bardziej, ponadto będziemy wozić i innych obywateli. Dowozimy pasażera z dowolnego kraju na świecie, a poprzez nasz hub pasażer będzie leciał do innego kraju – stwierdził prezes Milczarski.
Prezes LOT-u zaznaczył, że rozwój gospodarczy sprzyja rozwojowi transportu. I wypomniał, że kilka lat temu Polska „abdykowała” na rynku lotniczym i teraz to się zmieni: – Udało nam się wsiąść do ostatniego odlatującego samolotu.

Kolej ważna dla CPK
   Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński zwrócił uwagę, że wcześniej mówiliśmy o Centralnym Porcie Lotniczym, a teraz o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, którego ważną częścią jest kolej. Zwrócił też uwagę, że trzeba przyłożyć znaczenie do przewozów cargo, kolejowych i lotniczych. Jeśli chodzi o kolej, to trzeba zaprojektować parametry linii, prędkość pociągów i jest w tym także duża rola producentów taboru. Oni też muszą się przygotować do udziału w projekcie CPK. To jest projekt dla całego ruchu pasażerskiego w Polsce, to jest projekt dla polskiego kolejnictwa.
Prezes Mamiński apelował o współpracę wszystkich podmiotów sektora kolejowego i deklarował budowę nowych linii kolejowych (ruch pasażerski i towarowy), jeśli taka będzie potrzeba rynkowa.
   Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, zaznaczył, że CPK wpisuje się w strategię zarządcy sieci kolejowej. Na pewno ten węzeł musi być skomunikowany z Warszawą, mogą być też pociągi dedykowane, jadące do CPK z pominięciem Warszawy. PLK wytypowała 1,5 tys. km linii, gdzie przy niewielkich z mianach konstrukcyjnych umożliwimy pociągom rozwijanie prędkości 200-250 km/h na głównych kierunkach, z Warszawy do dużych ośrodków. I to jest zgodne z koncepcją CPK. Sama linia KDP Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław (linia „Y”), to za mało.
Realizacja Krajowego Programu Kolejowego (KPK) zakłada, że przez kilka lat front inwestycyjny na kolei wyniesie około 10 mld zł. Budowa CPK pozwoli utrzymać koniunkturę. – Centralny Port Komunikacyjny jest szansą na rozwój linii kolejowych, chodzi o modernizację i budowę nowych linii kolejowych – podsumował prezes PKP PLK.

Panele specjalistyczne
   Podczas Kongresu prócz Debaty głównej, odbywały się także Panele specjalistyczne, w tym m.in.: „Program Luxtorpeda 2.0 z perspektywy branży. Oczekiwania i rekomendacje działań”; „Hyperloop – mrzonka, czy innowacyjny transport przyszłości? Jak będą wyglądać pociągi przyszłości?”; „Kolej 4.0 – jak digitalizacja zmienia/zmieni przyszłość transportu i samego podróżowania?”; „Rola centrów logistycznych w projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego”.
W debatach uczestniczyli m.in.: Andrzej Bittel (Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa), Krzysztof Zgorzelski (Prezes Zarządu, „Przewozy Regionalne”), Marek Chraniuk (Prezes Zarządu, „PKP Intercity”), Robert Śmiechowicz (Prezes Zarządu, PESA Bydgoszcz), Hubert Stępniewicz (Prezes Zarządu, H. Cegielski FPS), Witold Bawor (Członek Zarządu, „PKP CARGO”), Krzysztof Celiński (Division Director, Mobility Siemens), Kamil Wilde (Wiceprezes UTK), Marek Szala (Business Development Manager, COMP S.A.), Jakub Czajkowski (Prezes Zarządu, KOLEO).
   Z satysfakcją informujemy, iż jeden z paneli - Co dla strategii taborowych przewoźników może oznaczać rządowe „tak” dla Kolei Dużych Prędkości (KDP)? Czy i jak wykorzystać linie  KDP w ruchu regionalnym i międzyregionalnym? – prowadził, jako moderator, Mirosław Lisowski, redaktor naczelny „Wolnej Drogi”.
W debacie uczestniczyli m.in.: Zbigniew Konieczek (Prezes Zarządu, „Newag”), Janusz Malinowski (Prezes Zarządu, Łódzkie Koleje Aglomeracyjne), Jarosław Oniszczuk (Członek Zarządu, „PKP Intercity”), Marek Nitkowski (Członek Zarządu, „Koleje Wielkopolskie”), Marlena Stańczak-Libich (Dyrektor Działu Klienta Strategicznego, Marsh Polska).
Niemal dwugodzinna debata była niezmiernie intersująca, żywa, przy dużym zaangażowaniu obserwatorów, którzy czasami dość emocjonalnie reagowali na głoszone przez „panelistów” tezy.
Podsumowując debatę Mirosław Lisowski stwierdził: „Dobrze się stało, że Kongres Rozwoju Transportu daje możliwość wymiany poglądów ludzi branży i jest miejscem, gdzie ścierają się różne wizje i oceny. Ale ważne jest, aby zawsze iść do przodu…”.

Uchwała w sprawie CPK przyjęta
Kończąc artykuł warto zaznaczyć, że Rada Ministrów przyjęła 8 listopada 2017 r. uchwałę w sprawie powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie, w gminie Baranów. Uchwała została przedstawiona Rządowi przez Mikołaja Wilda, pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Według zamierzeń Port ,,Solidarność” pierwszy samolot ma wypuścić ze swego terenu w 2027 roku. Do tego czasu będą trwać wszelkie działania projektowe, legislacyjne i budowlane.
Konieczność powstania Portu podyktowana jest m.in. wzrastającym w bardzo szybkim tempie ruchu na Lotnisku Chopina w Warszawie.
Nowy Port ma zastąpić Lotnisko Chopina w ruchu cywilnym. Koszt budowy CPK szacowany jest na ok. 31-35 mld zł.
(w artykule wykorzystałem informacje własne oraz z portalu „naKolei.pl”- aw)
fot. Janusz Golik
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.